fredag 18. april 2014

Jeg har kunnskap, men ikke autoritet


- I dag tidlig var blodsukkeret 26.1 mmol forteller naboen til Samson. Han er en av pastorene på bibelskolen og er ikke gamle gutten egentlig. De sier han er midt i 40-årene men han ser vesentlig eldre ut. Han er svært tynn og uttørket. Jeg tar fram blodsukker apparatet mitt og prøver å måle blodsukkeret hans, men instrumentet viser bare "HIGH" hvilket betyr at blodsukkeret er over 30. Dette er ikke bra. Jeg sjekker om han har følelse i føtter og fingre og heldigvis har han det. Han trenger briller for å lese, men det virker ikke som om han har hatt noen blødninger på netthinnen. Heldigvis, tenker jeg, kanskje er det fortsatt håp om at han kan få leve noen år til uten å bli blind og skadet om han kommer inn under behandling.

Jeg tar fram en insulinpenn og gir ham noen enheter hurtigvirkende insulin. Jeg ber ham komme tilbake etter 2.5 timer. Han kommer senere på kvelden til riktig tidspunkt, men blodsukkerapparatet mitt viser bare "HIGH". Han er i trøbbel.

Jeg gir ham noen enheter til i tillegg til noen enheter langsomtvirkende.

Morgenen etter kommer han fastende tilbake. Han føler seg bedre og blodsukkeret blir av meg målt til 7.2 mmol. Mao jeg har truffet perfekt med doseringen. Ikke dårlig.

Jeg er ikke lege, jeg har kunnskap, men ikke autoritet. Han må gå til en lege som må ta ansvaret for behandlingen. Jeg har gitt ham insulin og ønsker å bringe disse resultater til en lokal lege som forhåpentligvis klarer å forstå hvordan diabetes fungerer. Vet man ikke hva man gjør kan man lett dø av en overdose insulin. Han forteller at blodsukkeret ble 0 mmol etter en kraftig dose insulin som noen ga ham for en tid siden. Men uansett, jeg er ikke rede til å starte noen behandling, dette må helsevesenet gjøre selv om de har manglende kunnskap. Jeg har bare gjort en rask start for å hjelpe ham.  Men jeg skal bli med ham til legen og ta en prat med dem. Deretter kan han få med seg noe insulin som jeg har til overs, men jeg gir ham ikke noe før vi har vært hos en lege som kan godkjenne dette.
Hadde jeg bare hatt den minste formelle utdannelse innenfor helse så tror jeg ville starte en diabetesklinikk i Loitokitok. Det er et stort behov for dette i Afrika.

English: This brother had blood glucose above 30 mmol. Should have been 4-6 mmol. His feet and eyes seems to be ok. He need insulin and I needed to help him. I gave him three injections and this morning BG was 7.2 mmol. I will not give him insulin before visiting a doctor. I got the knowledge, but not the authority to start a threatment for him.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.