lørdag 19. april 2014

Innvielse med sverd

Det gamle lokalet til Bethel menigheten i Masimba var helt ødelagt og deformert pga angrep fra maur. Det nye lokalet som er sponset av Bless er i murstein. Det mangler fortsatt noe på at bygget skal bli helt ferdig, men innvielsen var uansett satt til idag.
-Vi brukte tre dager i bønn og faste opp på "Guds fjell" og ba om at vi måtte få midler til å få bygget dette lokalet. Vi hadde et håp i en venn som vi håpet kunne hjelpe, men dette håpet brast og det så umulig ut. Men vår bønn ble hørt, gjennom broder Sam (Samson) så ble dette sponset fra misjonen til vår venn her, forklarer en av lederne på stedet. Jeg får æren av å "klippe snora" og formelt erklære menighetbygget som åpnet.
-Jeg er stolt, forklarer jeg høylytt til menneskemengden utenfor lokalet.
-Jeg er stolt fordi jeg idag har klatret opp "Guds fjell" , fortsetter jeg til stor latter i folkemengden. Men jeg er også stolt over dette Guds hus som her er reist.
Det har kommet tilreisende fra mange steder for å være med på denne innvielsen. Jeg blir overrakt en stor kniv, nesten som et sverd eller en sabel. Jeg går til med full kraft til applaus og halleluja rop før vi marsjerer inn i kirken.

Det suser og skraper i høyttaleranlegget, men her er man ikke nøye på det. Sangen og dansen til masaidamene er en mektig opplevelse. Man er virkelig langt hjemmefra nå. Pastor Nelson ser ut som han har falt ned fra månen. Han er vant til mye forskjellig kultur, men dette er helt annerledes enn noe han har opplevd tidligere. Men min indiske venn er fleksibel og tilpasningsdyktig. Etter at jeg har sunget noen sanger så går han til og forkynner Guds ord til stor begeistring i Masimba.

Etter talen til Nelson er over så takker møteleder, pastor, hjelpepastor, over pastor, biskopen, overbiskopen og en rekke andre for dette menighetsbygget. Det er mange pastorer som har tatt turen hit for å være med på denne innvielsen. Dette er en stor dag og de betrakter dette som et bønnesvar og et under. Hvem ville tenke at det kunne komme utenlandsk støtte til et slikt bygg så langt ute i bushen. Derfor er de over seg av begeistring for dette mirakelet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.